Thumbs up! Smile Wink!
“Een beeld zegt meer dan 1000 woorden…“ een oud gezegde dat vandaag de dag meer dan ooit van toepassing is op onze maatschappij. Mensen zijn visuele wezens, wij reageren nergens zo sterk op als op beeld. Nou misschien op geur dan, maar beeld is verankerd in onze manier van functioneren, onze manier van denken en communiceren. We communiceren minder en minder d.m.v. tekst en vertellen elkaar steeds meer door middel van beelden.
Denk maar aan de opkomst van de Emoticon of Emoji, wat pictogram betekent in het Japans. Deze eenvoudige beelden kunnen emoties en gevoelens in communicatie sneller, sterker en eenvoudiger uitdrukken dan woorden dat kunnen. Een recent onderzoek van Match.com heeft zelfs aangetoond dat mensen die Emojis gebruiken vaker sex hebben.
Verschillende merken zijn inmiddels ook ingehaakt op deze ontwikkeling en hebben eigen Emoji ontwikkeld, in de hoop daarmee de connectie en het bereik van het merk te vergroten. Bij Domino’s Pizza kan je bijvoorbeeld een pizza bestellen door een pizza Emoji te twitteren. Coca Cola, het merk dat zich Happiness heeft toegeëigend, heeft de Emoji geïntroduceerd in de URL. Door een smiley in te voeren ga je naar hun website. Een Noorse vliegmaatschappij creëerde een Emoji-only URL voor een nieuwe directe verbinding naar
Voor grote filmreleases, zoals bijvoorbeeld bij Star Wars, worden Emoji gecreëerd om de buzz en de connectie met fans te vergroten. Merken kunnen zich met Emoji op een unieke manier uiten, iets wat vandaag de dag van groot belang is om je te onderscheiden. Het beeld lijkt geschreven tekst deels te gaan vervangen.
We uploaden en delen met elkaar per dag 1.8 miljard! foto’s op internet. Een groot deel daarvan zal ongetwijfeld bestaan uit selfies die we delen op platforms als Instagram, Facebook en Snapchat. Binnen deze enorme hoeveelheden visuele communicatie ontstaan altijd weer nieuwe trends en vormen waarmee mensen zich communicatief en visueel uiten. Zo is de animated gif terug van even weggeweest en wordt nu gebruikt als een soort hybride vorm tussen foto en video, ook wel een cinemagraph genoemd. Dit zijn vaak kleine tafereeltjes of verhaaltjes met een vreemde aantrekkingskracht, door het repetitieve aspect en het vreemde statisch/dynamische karakter.
De visuele communicatie draait niet alleen om foto’s en video, we kunnen ook in abstractere vormen communiceren zoals te zien is bij datavisualisatie. Datavisualisatie heeft als doel om complexe en abstracte informatie op een heldere en efficiënte wijze inzichtelijk te maken d.m.v. infographics en animatie. Visualisaties helpen bij het analyseren van data en maken deze toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar voor verder onderzoek. Kunst en wetenschap lijken hier soms samen te smelten.
We communiceren en denken dus meer en meer visueel, op alle denkbare vlakken. We krijgen ook steeds meer middelen, waarbij we op nieuwe manieren visueel met elkaar communiceren. We kunnen tegenwoordig allemaal video’s op verschillende platforms en mobiele devices bekijken. Daarnaast zien we overal nieuwe ontwikkelingen opduiken zoals Meerkat en Periscope waarmee je live videostreams kan twitteren of apps die interactief in 360 graden video’s kijkers meenemen in een verhaal. Dit kan bijvoorbeeld al een tijdje op Youtube, (vooralsnog alleen in Chrome browser) maar ook met een Virtual Reality bril zoals de Oculus Rift of eenvoudiger met je eigen smartphone en een Google Cardboard. Met deze Virtual Reality brillen kan je een fysieke andere locatie bekijken. Je kan zelf actief rondkijken op een locatie die zich ergens anders bevindt, of die compleet virtueel is.
Naast reguliere toepassingen zoals gaming, kan Virtual Reality ook goed toegepast worden voor meeslepende ‘storytelling’, opleidingen, complexe trainingsituaties of bij een indrukwekkende presentatie van een te leveren dienst of product. De mogelijkheden zijn legio.
Google had natuurlijk ook al Glass, een project dat niet zo lekker liep en voorlopig weer even van de markt af is. Microsoft heeft inmiddels de HoloLens gepresenteerd, een indrukwekkende Augmented Reality bril, die de potentie heeft om op een geheel nieuwe wijze met elkaar te interacteren. De HoloLens is een holografische computerbril die hologrammen op fysieke plaatsen in de echte wereld plaatst. De HoloLens kan ervoor zorgen dat ontwerpers, architecten en ingenieurs beter samenwerken omdat ze 3-dimensionaal inzicht krijgen in elkaars werk en daar in realtime mee kunnen werken en hierover met elkaar kunnen communiceren. Studenten van bijvoorbeeld een technische opleiding kunnen door deze 3-dimensionale weergave een beter inzicht krijgen in complexe constructies.
Al deze visuele middelen kunnen ingezet worden om een boodschap of een verhaal visueel te communiceren. Dit kunnen complexe en eenvoudige, lineaire en non-lineaire, lange en korte verhalen zijn. Zo’n verhaal kan uit 1 beeld bestaan, uit 2 beelden of uit duizenden. Het draait allemaal om ‘Show, don’t tell’. Zeg niet waar jij of je merk voor staat, wat je belangrijk vindt om uit te dragen, maar laat het zien.
Er is de komende tijd nog heel veel te ontdekken. Lang leve het tijdperk van het visuele feest.
No Comments