Helft Rotterdamse havenbedrijven herkent meerwaarde social media
Al de helft van de bedrijven in de haven van Rotterdam heeft de meerwaarde van social media ontdekt. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Tanker onder leden van Deltalinqs, de ondernemersvereniging van de haven- en industriële bedrijven in de Mainport Rotterdam.
Op het eerste gezicht zijn de resultaten van het onderzoek zelfs nog positiever. 82 procent van de 214 onderzochte havenbedrijven heeft een of meerdere social media accounts. Bijna 40% van de ondernemingen doet hier echter niets mee. Dat wil zeggen: in de twee weken voor het meetmoment was er geen enkele activiteit. Voor social media begrippen is dat een eeuwigheid. De belangrijkste netwerken voor de Rotterdamse havenbedrijven zijn in volgorde van belangrijkheid Linkedin (77% van de bedrijven), Twitter (58%) en Facebook (43%).
In het onderzoek is niet gekeken waarom toch bijna de helft van de havenbedrijven nog aarzelt met een actief gebruik. Eerdere studies geven aan dat de oorzaak vaak ligt aan het gebrek aan kennis of tijd.
Lisette van der Pijl, eigenaar van Port-Able en partner in Tanker:
Bedrijven die social media wél actief inzetten ervaren duidelijke voordelen: van meer naamsbekendheid en nieuwe relaties tot creatieve ideeën en het werven van nieuw personeel. Eén van de bekendste voorbeelden is Maersk. Door het gebruik van social media heeft het een stijging van 200% in het aantal sollicitanten weten te realiseren.
Een andere mooi voorbeeld van de toenemende impact van social media in de haven zijn de recente Wereldhavendagen. Bezoekers verstuurden 7000 verschillende berichten online, met een potentieel bereik van meer dan 10 miljoen mensen!
Meer weten over social media in de Rotterdamse Haven? Bekijk de cases of neem contact op.
No Comments